Wednesday, February 10, 2016

Jamu Kempis Perut

(Sumber FB)

Jamu untuk perut buncit katanya....

Petua ni sebenarnya aku dpt dr FB seseorang.. ada aku share FBnya ttg jamu ni di FB aku.. mlm ni aku cubalah buat..gaya dia.. sapa2 yg tak dpt scroll FB dia tu.. aku catatkan bliklah yee bahan2nya..

15biji lada hitam
4ulas bawang putih
3inci halia muda..(aku takda halia muda, ku hantam jak apa2 halia yg ada)
3 sudu makan halba (kat fb dia.. dia tak gtau guna sudu apa? So ku bantai jak pakai sudu makan 😄😄)

Katanya halba tu kena rendam dulu 2 minit.. pun dia tak gtau rendam guna air panas atau sejuk (agaknya dia lupa tulis), jadi aku rendam guna air suam2 kuku 😆
Pastu dia kata.. 
tumbuk halba hingga lumat then bawang dan halia, tumbuk lagi kemudian masukkan plaa lada hitam.. tumbuk laa sampai lumat.. 
Lepas itu plaa gentel2 kecik2 mcm ubat jamu tu.. 
Jamu ni katanya dimakan 2biji pagi dan 2biji malam.
Lebihan jamu bolehlah disimpan dalam peti sejuk..
Jom kita cuba sama2 yee.. manatau betul2 mujarab.. lagipun bahan2nya tidaklah merbahaya...cuma baunya..mak aiii...punyalah sedih... 😷😷.
Harap2lah aku boleh telan benda ni 😫

1 comment:

  1. tips yg menarik...lpas nie x yah lar nak beli produk kecantikan yg berbahaya,,huhu..

    klau sudi bleh lar melawat n follow blog sy...baru nak blajr jd blogger hihi
    http://perniagaan-yuk.blogspot.my/

    ReplyDelete